مجله پیشگامان

آخرین اخبار تکنولوژی

مجله پیشگامان

آخرین اخبار تکنولوژی

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سوغات بجنورد

سوغات بجنورد

سوغات بجنورد

شهر بیژن گرد نیز بر اساس حکایت بیژن و منیژه، در شاهنامه فردوسی، مکانی بوده که منیژه، بیژن را از چاه نجات داده و شهری در آن مکان بنا کرده است.

فارس‌های بومی (تات‌ها) مردمان بومی بجنورد و خراسان شمالی هستند، آن‌ها در بافت میانی شهر بجنورد و محلات جنوب شهر بجنورد (خیابان شهید چمران، ۱۷ شهریور و به‌ویژه بلوار مدرس و برخی کوچه‌های خیابان شهید بهشتی) حضور پررنگی دارند. گویش تاتی زبان فارسی در خراسان شمالی امروزه تأثیر بسیاری از فارسی معیار گرفته و در حال فراموشی است و جای خود را به فارسی معیار می‌دهد. دایره المعارف بزرگ اسلامی هم بیشتر ساکنان بجنورد را از اقوام کرد شادلو معرفی کرده است.

پس از بررسی پیشینه مردمان این خاک و نام بجنورد، به سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بجنورد می‌رسیم. بسیاری از ما با سوغات بجنورد آشنایی نداریم، با ما همراه باشید تا به شناخت سوغاتی‌های این شهر بپردازیم.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

خارش سر و رفع آن

درمان خارش سر

  • 20 گرم سدر را با ۱۰ گرم جوش شیرین و ۵ گرم ماست مخلوط کرده، به پوست سر بمالید.
  • به مقداری مساوی سدر، شاه تره و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و به آن ماست اضافه کنید تا خمیر شود. سپس به پوست سر بمالید.
  • گل بابونه ی شیرازی را آسیاب کنید تا نرم شود. سپس مقداری آب به آن اضافه نمایید تا خمیر گردد و مانند حنا به سر بمالید. گل بابونه ی شیرازی برای خارش سر و نرمی و زیبایی مو مؤثر است.
  • سدر را با گل ختمی و گل بابونهی شیرازی مخلوط کرده و به آن آبغوره اضافه کنید تا خمیر شود. سپس آن را به سر بمالید.

درمان کورکهای سر

یک یا چند عدد از داروهای طبیعی زیر را انتخاب کرده و سرتان را با آن شستشو دهید.

 مورد، گل بنفشه، شنبلیله، آب کرفس، گل ریواس، شاه تره و سیاه دانه.

مراحل رشد مو

رشد مو سه مرحله دارد: مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش، در هر زمان، ۸۵ تا ۹۵ درصد موهای سر در مرحله ی رشد می باشند و ۵ تا ۱۵ درصد در مرحله استراحت هستند. اگر برای مو مشکلی پیش نیاید، میانگین طول عمر یک تار مو ۴ سال است.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

شوره سر و رفع آن

شوره سر و رفع آن

شوره ی سر

شوره ی سر یکی از بیماریهای شایع مو است. بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که شوره ی سر در اثر تغذیه ی نادرست، نگرانی و هیجان، عدم تعادل هورمون ها و استفاده ی زیاد از مواد آرایشی مو ایجاد می شود. برای درمان شوره ی سر ابتدا باید علت آن را شناخت و بعد برای درمان اقدام کرد. اگر شوره سر در اثر تغذیه ی نامناسب باشد، برای درمان آن، رژیم مناسب برای جوش صورت توصیه می شود؛ به این صورت که از خوردن شیرینی ، شکلات ، آجیل ، چربی های حیوانی ، غذاهای سرخ شده و پر ادویه پرهیز گردد. همچنین سبزی و مواد پروتئین دار و غذاهایی که دارای ویتامین های A ،E و B می باشند، باید بیشتر مصرف شوند.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

سوغات بیرجند

مرکز استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، در شرق ایران است. بیرجند نخستین شهر در ایران است که دارای سازمان آب‌رسانی بوده و بنگاه آب لوله بیرجند به‌عنوان اولین سازمان آب‌رسانی ایران شناخته می‌شود.

بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، یکی از زیباترین و درعین‌حال تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که کمتر به آن پرداخته شده است. این شهر پر است از بناهای تاریخی؛ ازجمله ابنیه تاریخی که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، باغ اکبریه است.

نام اصلی بیرجند، همان بیرجند است و در بسیاری از منابع نام این شهر به‌صورت های مختلف ازجمله برجند، برجن، برکن و بیرگند نوشته شده است.رجبعلی لباف خانیکی، در مقاله‌ای بیرجند را مرکب از دو جز بیر وجند معرفی کرده است. بیر در فارسی باستان به معنای رعد و برق و صاعقه و جند که معرب کند است، به معنی مکان و شهر است. بیرجند از مناطق کهن و تاریخی ایران است که در جغرافیای دوره اسلامی همواره جزئی از کوره یا ناحیه قهستان تاریخی بود.

علاوه بر نام بیرجند که ساختار آن برگرفته از زبان پهلوی بوده و به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد، بنا به روایتی، بیرجند احتمالا در اواخر حکومت ساسانیان و توسط زرتشتیان یزدی و کرمانی به‌عنوان منزلگاهی در حاشیه کویر و در مسیر عبور از کویر به سمت شمال خراسان بزرگ و ماوراءالنهر بنا شده است.

کشاورزی و دامداری یکی از مشاغل اصلی این استان است و سالانه محصولات بسیاری را تولید می کنند. اگر بخواهیم به سوغاتی های معروف بیرجند اشاره کنیم میتوان عناب، زعفران و زرشک را نام برد همچنین در حوزه ی مواد لبنی هم میتوان به کشک و قره قوروت اشاره نمود. پیشنهاد می کنم در سفر به این شهر سری به بازار قدیمی بیرجند بزنید و تمام خوراکی های خوش رنگ و طعم را خرید کنید.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

موخوره و درمان آن

موخوره چیست ؟

موخوره، حالتی است که نوک موها به دو یا چند شاخه شده و رنگشان نیز تغییر می کند. عدم رعایت بهداشت موها و محفوظ نداشتن آنها در برابر آلودگی هوا و گرد و خاک، شستشوی زیاد موها با صابون های قلیایی و شامپوهای خیلی اسیدی یا قلیایی، شانه زدن موها با شانه هایی که نوک تیزی دارند، و همچنین زیاد خشک کردن و حالت دادن موها با سشوار، از عواملی هستند که می توانند سبب ایجاد موخوره شوند.

برای پیشگیری از موخوره، رعایت اصول بهداشتی اهمیت زیادی دارد، و نیز محافظت از مو در برابر آلودگی هوا و گرد و غبار به وسیله ی پوشش مناسب.

 ١. نوک موها را چند سانت کوتاه کنید.

 ٢. از شامپوهای ملایم استفاده نمایید تا موها خشک و شکننده نشوند.

 ٣. موها را با روغن زیتون یا روغن بادام چرب کنید.

 ۴. یک قاشق مرباخوری تخم پیاز را در آب ریخته و بجوشانید. سپس قسمت هایی از مو را که موخوره دارد، در این آب فرو کنید و این عمل را تا چند روز تکرار نمایید. بعد از چند روز موها را کمی کوتاه کنید تا قسمتهای مبتلا به موخوره و دو شاخه شده از بین بروند.

منبع : گالری فرنگیس

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

سوغات مشهد

سوغات مشهد چیست؟

سفر مشهد ازجمله سفرهایی است که نمی‌توان دست‌خالی از آن بازگشت و حتما باید سوغاتی، هرچند کوچک ولی متبرک برای نزدیکان خریداری کرد. در سفر مشهد می‌توان سوغاتی‌های متنوعی خریداری کرد، از سوغاتی‌های خوراکی گرفته تا صنایع‌دستی نفیس.

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. سفر مشهد از سفرهای دوست‌داشتنی است که به قول ما ایرانی‌ها امام رضا (ع) باید ما را بطلبد تا توفیق حضور در بارگاه آن حضرت و شهر مشهد را داشته باشیم. مشهد در زمان افشاریان، پایتخت ایران بوده است. واژه مشهد، به معنی محل شهود و محل شهادت است. به باور شیعیان، علی ابن موسی‌الرضا پس از قتل به دست مامون، خلیفه عباسی، در سال ۲۰۳ هجری قمری در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد. ازآن‌پس «سناباد نوغان» به نام «مشهد الرضا» خوانده شد و کم‌کم بر پهنه آن به‌ویژه زمان شاه‌ تهماسب صفوی، افزوده شد و مردم توس به مشهد کوچ کردند و به‌مرورزمان نام مشهد بر این شهر ماندگار شد.

سوغاتی مشهد یکی از واجبات سفر به مشهد است که نباید آن را فراموش کرد. در فرهنگ ما سوغاتی از این شهر مقدس متبرک به نام امام رضا (ع) است و در نظر ما مقدس است. قبل از بررسی و شناخت سوغاتی‌های مشهد، به بررسی تاریخچه شهر مشهد می‌پردازیم.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

آناتومی پوست سر

پوست سر دارای همان ساختار پوست بدن می باشد، ولی مقاومت بیشتری نسبت به بقیه ی پوست بدن دارد و تراکم غدد چربی و غدد عرق در آن بیشتر است. گسترش زیاد شبکه ی عروقی از دیگر خصوصیات پوست سر می باشد که توسط سه شاخه شریان تغذیه می شود. این شبکه بسیار متراکم است و برای ادامه ی حیات موها ضروری است، زیرا تغذیه ی موها را بر عهده دارد و تکثیر آنها را تسهیل می کند و اگر در این شبکه، خون به خوبی جریان پیدا نکند، پوست سر به اندازه ی کافی تغذیه نمی شود و سلامت موها به خطر می افتد.

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

مزایای تردمیل

چند منظوره : تردمیل ها یک پیاده روی پر سر و صدا با  سرعت بالا، طیف گسترده ای از گزینه ها را از نظر سرعت، شیب و برنامه های آموزش چندگانه ارائه می دهند.

حرکات طبیعی را تحریک می کند: همانطور که فن آوری همچنان توسعه می یابد، مغز برای تناسب اندام در حال توسعه ماشین های جدید است که می تواند نا مناسب و گیج کننده باشد. تردمیل آشناست و شبیه ساز حرکات طبیعی برای پیاده روی، دویدن یا سرعت بالا است.

خروجی بالای کار : افزایش وزن بدن شما مستلزم تلاش قابل توجه است. در نتیجه ، بدن شما کالری را با سرعت بالاتری می سوزاند.

اثر تحمل وزن : برخلاف باور عمومی، دویدن و پیاده روی می تواند به تقویت استخوان ها و عضلات کمک کند که با توجه به سن و موقعیت می توانید وضعیت ثبات خود را به دست آورید.

به خوبی تحقیق شده است : تردمیل ها از سال 1800 تا کنون در هر سالن ورزشی و بسیاری از خانه ها بوده اند. به طور طبیعی، آنها بیش از هر قطعه دیگری از تجهیزات هوازی مورد تحقیق، توسعه و تکمیل قرار گرفته اند.

خرید تردمیل

معایب تردمیل

می تواند برای مفاصل دشوار باشد. دویدن بر روی یک تردمیل می تواند بر روی ستون فقرات، مفصل ران، زانو و مچ پا ، فشار بیاورد، به خصوص اگر شما خود را گرم نکنید یا حرکات کششی انجام ندهید یا زیاد تر از حد مجاز آن را اجرا کنید. در حالی که برخی از تردمیل ها شک بیشتری نسبت به دیگری دارند، تأثیر جذب آن ها هم قابل توجه است.

مسئله ایمنی : تمرینات شدید مانند شدت شیب ممکن است خطرناک باشد اگر سطح مهارت شما برای انجام این تمرین کافی نباشد.

رفتار غیر طبیعی: اغلب مردم دوست دارند که ضربان قلب خود را بیابند و منطقه ضربان قلب خود را پیدا کنند. تلاش برای نگه داشتن دسته تردمیل وقتی که شما در حال دویدن هستید می تواند چالش برانگیز و ناخوشایند باشد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که اندازه باند تردمیل می تواند موجب تغییر در شیوه راه رفتن یا دویدن شود و منجر به اختلالات عضلانی و مشکلات موضعی شود. کیفیت تردمیل ها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

سختی: دویدن(به ویژه در شیب) سخت است. اکثر مردم ذاتا با دستگاه هایی که راحت تر هستند برای سوختن کالری استفاده می کنند

مزایای الپتیکال

تقلید بدون تاثیر: الپتیکال اجازه می دهد بدن به تقلید یک حرکت در حال دویدن باشد، بدون ایجاد تاثیر شدید بر روی مفاصل که بر روی تردمیل اتفاق می افتد.

توانایی تعلیق : اکثر دستگاه های الپتیکال در حال حاضر با دسته های متحرک مجهز هستند که به شما امکان می دهد به طور همزمان بدن فوقانی و پایین تنه ورزش داشته باشد.

حرکت معکوس : الپتیکال همچنین به شما اجازه میدهد حرکات را به صورت معکوس نیز انجام دهید که میتوانید گروه عضلات متفاوتی را فعال کنید و یک تغییر و تنوع در اواسط تمرین ایجاد کنید.

فشار کمتر: مطالعات نشان می دهد که هنگام کار با الپتیکال مردم عملا سخت تر از آنچه در واقع درک می کنند انجام میدهند. در مطالعات از افراد خواسته شده است که میزان خروجی درک شده خود را هنگام تمرین با الپتیکال ارزیابی کنند و اکثر تحقیقات نشان می دهد که افراد بر اساس میزان ضربان قلب خود، می توانند نزدیک به همان مقدار کالری با تلاش کمتر بسوزانند.

خرید اسکی فضایی

معایب الپتیکال

تحرک کمتر: یک تردمیل، با تنظیم شیب و سرعت می تواند منجر به تغییرات استثنایی در شدت شود، در حالی که اکثر الپتیکال ها یا این ویژگی شیب را از دست می دهند یا تقریبا به اندازه کافی موثر نیستند.

کاهش وزن کمتر: در حالی که تاثیر کمتر می تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند، اما سیر نزولی وجود دارد. از آنجا که پدال های الپتیکال روی زمین نیست از "اثر تحمل وزن" استفاده نمی کند (که در هنگام تمرین کاربرد دارد). تمرینات تحمل وزن باعث تقویت استخوان ها و عضلات می شوند و برای افراد مسن در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم هستند.

شتاب : حین تمرین با الپتیکال، به ویژه در سطوح پایین، می تواند به شما اجازه می دهد که از قدرت شتاب برای استفاده از دستگاه استفاده کنید.

مقایسه سوخت کالری: الپتیکال در برابر تردمیل

یک مطالعه کالج پزشکی در ویسکانسین نشان داد که میانگین کالری سوزانده شده دویدن بر روی یک تردمیل برای یک ساعت 705 تا 866 بود. در مقایسه، برآورد وضعیت بهداشتی با استفاده از یک دستگاه الپتیکال برای یک ساعت حدود 773 کالری را می سوزاند. بر اساس این و سایر مطالعات مشابه ، تردمیل ممکن است سوخت کالری کمتری داشته باشد اما این مقدار اختلاف در مقایسه با الپتیکال در نظر گرفته می شود.

منبع : خانه آرامش

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

حرز عقیق

عقیق نوشته ها و خواص آن

الف . حفظ از مُردن بد و با ایمان از دنیا رفتن

امام صادق می فرماید : هرکس انگشتری از عقیق بسازد و بر روی آن بنویسد : ( محمد نبی الله علی ولی الله ) خداوند او را از مُردن بد حفظ می کند و صاحب آن بر فطرت خدا پرستی با ایمان از دنیا می رود

ب . زیاد شدن فرزند و وسعت در رزق و روزی

امام صادق می فرماید : هرکس می خواهد مال وفرزندانش زیاد شود و رزق وروزی اش وسیع گردد پس انگشتری عقیقی تهیه کند و بر روی آن بنویسد : (( ماشاء الله لا قوه الا بالله ان ترن انا اقل منک مالا وولدا )) و هر روز ذکر استغفار را (( استغفر الله ربی و اتوب الیه )) زیاد بگوید

ج . مصون ماندن از دزدان قافله و سالم رسیدن به مقصد

راوی خدمت امام هادی رسید تا برای زیارت قبر امام رضا با ایشان خداحافظی کند پس امام هادی به او فرمود همراه خود انگشتری داشته باشد که نگین آن عقیق زرد باشد و بر روی آن نوشته باشد ( ما شا الله لا قوه الا بالله استغفر الله ) و بر پشت آن نوشته باشد ( محمد و علی ) آن گاه به او فرمود : همانا این انگشتری تو را در برابر راهزنان مصون نگه می دارد و تو را به سلامتی به مقصد می رساند و دینت را محافظت می کند.

 د . مصون ماندن از وسوسه های شیطان

روایت شده : امام حسین انگشتری عقیق داشته اند که روی آن چنین بوده است : ( لا اله الا  الله عده للقا الله ) و گفته شده کسی که انگشتر عقیق با چنین خطی در دست کند حرزی است که او را در مقابل وسوسه های شیطان حفظ می کند .

هـ . برای با هیبت و شکوه نمایی

از ویژگی های امام حسن مجتبی این بوده که حضرت انگشتری با عقیق قرمز داشتند که بر روی آن نوشته شده بود ( العزهّ لله ) و در روایتی آمده که هرکس این جمله را بر نگین انگشتری اش حک کند در نظر مردم با هیبت و با شکوه می نماید و کلامش در دل مردم نفوذ می کند و مردم به راحتی قول او را می پذیرند و خواندن نماز با چنین انگشتری برابر با هفتاد نماز است.

و . هرز در برابر مشکلات و بلایا

امیر مومنان چهار انگشتری داشتند که آن ها را در دست می کردند و نقش انگشتری عقیق آن حضرت چنین بوده است ( ما شا الله لا قوه الا با لله استغفره الله ) و این سه جمله در سه سطر حک شده بود و این انگشتری را حضرت برای محافظت از شر جمیع جن و انس و بلایای آسمانی و زمینی در دست مبارک خود می نمودند

ز . بر طرف شدن غم و غصه

چنانچه در نقش انگشتری های امام حسین گذشت , حضرت عیسی در خواب به امام حسین فرمودند : بر روی انگشتر عقیق خود این جمله را بنویس : ( لا اله الا لله الملک الحق المبین ) و همانا این نقش غم و غصه را از دل می برد.

منابع : دلائل الامامه : ص 181 و 163 - خصال : 199/1 , علل الشرائع : 157/1 - جامع الخبار : ص 134

منبع : جواهری فاخر

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری
  • ۰
  • ۰

حرز فیروزه

فیروزه نوشتها و خواص آن

الف - برای بچه دار شدن:

شخصی نزد امام هادی ع از بچه دار نشدن خود شکایت کرد. حضرت به او لبخندی زده و فرمودند: انگشتری تهیه کن که نگین آن فیروزه باشد و بر روی آن بنویس: " رب لا تذرنی فردا و أنت خیر الوارثین " راوی می گوید: چنین کردم و یک سال نگذشت که خداوند فرزند پسری به من عطا فرمود. ( الامالی : ص 49 , وسائل : 5/95 )

ب - حفظ از شر حیوانات درنده و پیروزی در جنگ

امام هادی (ع) به یکی از یاران خود که قصد سفر داشت و برای خداحافظی آمده بود فرمودند: ( در سفر) انگشتر فیروزه ای همراه خود داشته باش که روی آن نوشته شده باشد: «الله الملک» و بر پشت آن نوشته باشد: «الملک لله الواحد القهار» (سپس حضرت فرمود:) همراه داشتن چنین فیروزه ای تو را محافظت می کند از طعمه حیوانات درنده شدن و تو را در جنگ ها پیروز می گرداند. ( الامان : ص 48 , وسائل الشیعه : 11/428 )

ج- نوشتن ثواب و حسنه در نامه اعمال

امیرمؤمنان علی فرموده اند: نگاه به انگشتر فیروزه ای که روی آن نوشته باشد " الله الملک " ثواب و حسنه فراوان دارد.( اعلام الدین : ص 393 )

منبع : جواهری فاخر

  • شرکت پیشگامان دامنه فناوری